W dzisiejszym świecie pieniądze
odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Prawdą jest znane
powiedzenie „pieniądz rządzi światem”, które mówi, że na wielu
płaszczyznach życia finanse mają olbrzymie znaczenie. Nie chcę wkraczać w
zagadnienia typu: „za pieniądze kupisz wszystko”, bądź w sprawy
sprzedawania siebie w dowolnym tego słowa znaczeniu i tym samym nie
chcę mówić o pieniądzach z moralnego punktu widzenia. To kwestia
sumienia każdego z nas i nie od tego jest ten artykuł. Jedyne na co
chciałbym zwrócić uwagę, to pokazanie jak ważna jest edukacja
finansowa.
Podobnie jak posiadanie rodziny i
przyjaciół, bycie zdrowym, sytuacja materialna jest elementem, który
decyduje o zadowoleniu z życia. Wszystkie wymienione powyżej
zagadnienia, choć nie jedyne, stanowią o naszym poczuciu bezpieczeństwa,
które jest szalenie istotne, zgodnie z piramidą potrzeb Maslowa.
Powodzenie w każdym czynniku wcześniej wspomnianym determinuje poziom
naszego szczęścia, dodatkowo każdy jeden element może wpływać na drugi
(Choroba, ogólna słaba kondycja fizyczna negatywnie wpływa na zdolność
zarobkową), stąd też umiejętność zarządzania własnymi pieniędzmi wpływa
dodatnio na nasze życie, przy czym nigdy nie wolno zapominać o
rodzinie, przyjaciołach oraz innych niematerialnych kwestiach.
Problem z edukacją finansową zaczyna się
w młodzieńczych latach człowieka. W Polsce niestety nie uczy się
dzieci gospodarowania pieniędzmi oraz ich znaczenia. Wynika to w dużej
mierze z nieznajomości tematu przez rodziców. Wiele osób dorosłych ma
zakodowane podstawowe schematy działania związane z pieniędzmi.
Dodatkowo są one nie do końca zrozumiałe, a tylko nauczone i
powtarzane. Można powiedzieć, że młodzież w niektórych szkołach
średnich uczy się przedmiotu najczęściej zwanego „podstawy
przedsiębiorczości”, w których często żmudnie tłumaczy się zawiłe i na
pierwszy rzut oka niezrozumiałe pojęcia, reguły, zjawiska ekonomiczne.
Uczniowie traktują to, jak kolejny do zaliczenia przedmiot, gdzie
trzeba się nauczyć tego wszystkiego na pamięć, aby zdać dobrze
sprawdzian czy klasówkę. Przecież najważniejsze to zrozumieć temat, a
wtedy nawet prostym językiem uczniowskim i banalnymi przykładami można
pokazać nauczycielowi, że „hej! Proszę pani, ja Kowalski wiem, o czym
mówię, rozumiem to”. Ponadto młodzież ma na głowie inne przedmioty,
które mają większy priorytet, j. polski, matematyka, ta trudna fizyka,
chemia i na nie kładzie się duży nacisk, przez co uczniowie traktują
przedsiębiorczość z przymrużeniem oka. Oprócz szkolnej przyczyny braku
zainteresowania przedmiotem, jest jeszcze kwestia pozycji w jakiej
znajdują się młodzi w stosunku do kwestii finansowych. Oni się jeszcze
uczą, są na utrzymaniu rodziców, więc mylnie myślą, że ich to jeszcze
nie dotyczy. Wiele osób uważa, że po szkole średniej muszą, lub należy
iść na studia, więc praca znajduje się w dalekiej przyszłości. Nie.
Przecież po maturze niemal wszyscy mają skończone 18 lat i spokojnie
mogą zacząć karierę zawodową. Oczywiście nie namawiam do rezygnacji z
chęci posiadania wyższego wykształcenia, tylko nie może to być wymówką
do odkładania edukacji finansowej.
Nawet małe dzieci powinno się uczyć, że
nie istnieje świat, w którym zjem ciastko i dalej je mam. Odpowiednie
nastawienie do spraw posiadania, pozwoli później na łatwiejsze nauczenie
trudniejszych spraw finansowych. Warto również pamiętać o istnieniu
przysłowia „Czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał”.
Aby uczyć o finansach należy posługiwać
się zrozumiałymi, często prostymi przykładami. Ludziom, niemającym
wcześniej styczności z ekonomią, należy tłumaczyć zasady gry prostym
językiem z pomijaniem trudnych pojęć. Jeśli musimy któregoś użyć, dobrze
jest wytłumaczyć jego znaczenie. Wielokrotnie można obejść się bez
fachowego języka i świetnie przekazać wiedzę, którą druga osoba
doskonale zrozumie, a wtedy później już z łatwością uzupełnimy temat
trudnymi pojęciami.
Warto przenosić przykłady związane z
finansami na inne pola. I tak pojęcie funduszu inwestycyjnego, gdzie w
prostych słowach chodzi o to, że ludzie wrzucają swoje pieniądze do
jednego worka, z którego specjaliści korzystają, powiększając nasze
zasoby odpowiednimi zabiegami (szeroko pojęte inwestycje), możemy
przyrównać do klubu piłki nożnej, do którego ludzie idą, wrzucają swoje
dotychczasowe umiejętności, które specjaliści odpowiednimi zabiegami
powiększają. W funduszu jak i w klubie mamy do czynienia z grupą ludzi
(jedna osoba najczęściej nie da wystarczającej ilości pieniędzy, oraz do
rozgrywania porządnego meczu w piłkę potrzebujemy dwóch drużyn, a nie
jednej osoby). W funduszu i w klubie chcemy powiększyć zasoby, które
wnieśliśmy (pieniądze, umiejętności), a żeby to się udało potrzebni są
specjaliści, którzy się na tym znają. Ponadto i w klubie i funduszu
możemy nie osiągnąć celu (niekompetentni specjaliści, przeszkody losowe –
kontuzja zawodników/szeroko pojęty kryzys gospodarczy).
Dlaczego edukacja finansowa jest tak ważna?
Dzięki niej poznajemy wartość pieniędzy. Już od najmłodszych lat uczymy się, że
pieniądze dają bezpieczeństwo i wpływają na poziom naszego szczęścia.
Naukowcy przeprowadzali doświadczenie, które polegało na ocenie postaw
ludzi w zależności od zasobów pieniężnych na kontach osobistych. Wyniki
dały ciekawy obraz. Ci, których stan rachunku był znaczny chodzili
częściej uśmiechnięci, wyprostowani, pewni siebie. Szli dumnie z
podniesioną głową. Pozostali, których konta świeciły pustkami, chodzili
wolniejszym tempem ich postawa była pochylona, nieco przygarbiona.
Oczy były ponure i wbite w chodnik.
W mojej opinii najważniejszym celem
edukacji finansowej jest pokazanie wielu sposobów korzystania z gotówki.
Nauczenie różnych możliwości lokowania czy inwestowania swojego
kapitału. Nie może być takiej sytuacji, w której człowiek, wygrawszy na
loterii 20 tys. zł, idąc za radami świętej pamięci babci schowa je do
skarpety, bo tam będą najbezpieczniejsze. Po kilku latach przypomni
sobie o swoich oszczędnościach, ale nadgryzionych przez inflacje. Jeśli
brak mu dużej wiedzy z zakresu finansów, to powinien chociaż na marną
lokatę wpłacić te pieniądze. Idąc dalej, należy nauczać jaki wachlarz
możliwości ma osoba z wolnymi środkami w wysokości powyższego przykładu.
Fundusze inwestycyjne, obligacje, złoto i inne, a może nawet akcje.
Kolejną ważną rzeczą jest ochrona przed
niepotrzebnym traceniem gotówki, a także przed zbędnymi usługami
bankierów, ubezpieczycieli. Nabyta wiedza pozwoli nam wybrać tylko te
usługi, które są nam naprawdę potrzebne a także nie sprawią, że co
miesiąc będziemy pokaźnie zasilać banki i firmy ubezpieczeniowe. Po co
Nowakowi funkcja darmowego pobierania pieniędzy z zagranicznych
bankomatów, jeśli płaci za tę usługę 5 zł miesięcznie, a jego jedyne
wycieczki kończą się na Ciechocinku. Po co Malinowskiej karta kredytowa,
kiedy ta miła pani woli korzystać z gotówki, którą przynosi jej w
postaci renty Henio listonosz. Trzeba nauczyć się rozpoznawać produkty i
usługi jakie oferują nam banki i inne instytucje finansowe, a także
szacować skutki zakupu wyżej wymienionych.
Wreszcie dobrze jest wiedzieć i rozumieć
to, co czytamy w prasie. Wiele razy spotkaliśmy się z artykułami
traktującymi o giełdzie, bankach, prezesach i radach nadzorczych. Za
prywatyzacjami, zamówieniami publicznymi oraz przetargami stoją wielkie
pieniądze, spółki oraz urzędnicy państwowi. Dobrze jest orientować się o
co w tym wszystkim chodzi. Wiedza dostarczy nam narzędzi, dzięki
którym nie będziemy łatwowierni, a na finansowe operacje będziemy mogli
spojrzeć chłodnym, krytycznym wzrokiem.
Rozsądne posługiwanie się pieniędzmi w
codziennym życiu pozwoli oszczędzać. Każda złotówka odłożona z różnych
źródeł sprawi, że będziemy bogatsi. Zwiększenie swoich dochodów polega
nie tylko zwiększeniu wpływów, ale także na zmniejszeniu kosztów.
Wobec powyższych rozważań warto pamiętać
o odpowiedniej edukacji swoich dzieci, aby obecny kapitalistyczny
system ich nie wyzyskiwał, a raczej był systemem pozwalającym odnieść
sukces. Warto pomyśleć nad opracowaniem, odnalezieniem ciekawych
książek, artykułów, które przystępnym językiem omówią szereg zagadnień
ekonomicznych i wyedukują nas w dziedzinie finansów.
----------------------------
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz