SUKCES i MOTYWACJA ROZWÓJ FINANSE

Anty krytykowanie – jak odblokować największy hamulec w nauce, tworzeniu i pracy?

„Z górki na pazurki!!!” – krzyknęliśmy, gdy samochód zaczął zjeżdżać w dół z wielkiej góry. Jechaliśmy wąską drogą przez las. Wakacyjny nastrój nie udzielał się jednak wszystkim.

„Stary grat” – krytykował mój ojciec– „Nie chce jechać szybciej”. Ojciec wściekał się na samochód całą drogę, skutecznie umilając wszystkim życie.

Gdy dojechaliśmy do miasteczka w dole okazało się, że cały czas miał zaciągnięty hamulec ręczny. „Stary grat, co?” – powiedziałam do ojca – „Sam zaciągnąłeś hamulec…”

Czy Ty też czasem masz wrażenie, że Twoja nauka idzie tak wolno jakbyś jechał z zaciągniętym hamulcem?

Jeśli tak, to czytaj dalej, bo w tym artykule dowiesz się:
  • Jaki jest największy hamulec w uczeniu się wiedzy i umiejętności?
  • Nauczysz się odblokować swoje myślenie i emocje, aby polubić naukę oraz pisać i pracować szybciej
  • Na stałe przyspieszysz swoją naukę oraz zwiększysz efektywność działań, dzięki zmianie swojego podejścia 

 

KRYTYKOWANIE TO NAJWIĘKSZY HAMULEC ROZWOJU

 

Pewnie znasz to ze swojego doświadczenia.

Siadasz do nauki, otwierasz książki lub notatki i zaczynasz czytać. Wszystko idzie gładko. Gdy nagle z głębi odzywa sie głos: „To jest trudne. Kurcze nigdy się tego nie nauczę. Nie ma szans… Ja tego nie rozumiem.”

Zaczynasz pisać, lecz gdy tylko skończysz pisać akapit, znany głos podsuwa: „Co? To ma być początek? To jest za słabe! Musisz to napisać od nowa”.

Uczysz się nowej umiejętności, ledwo zacząłeś ćwiczyć, a już słyszysz: „Sieroto! Nie no, chyba tylko ja jestem taki głupi, że tego nie umiem zrobić. To jest beznadziejne!”

Ręce opadają. Masz dosyć, choć dopiero zacząłeś. To jest właśnie moment, w którym zaciągasz hamulec i jednocześnie chcesz jechać szybko do przodu.

Ile jest sytuacji, w których odkładasz działanie, pracę, naukę, a gdy już się przysiądziesz to idzie jak krew z nosa? Zauważyłeś już, że zawsze wtedy nieustannie się krytykujesz?

Gdy działasz i jednocześnie krytykujesz to mieszasz proces nauki z negatywnymi odczuciami bycia ocenianym, generujesz stres, zatrzymujesz uczenie się i wzmacniasz negatywne przekonania.

Aby zrozumieć jak działa krytyka podczas nauki przyjrzyjmy się z bliska procesowi uczenia się, który zachodzi w mózgu.

Powiedzmy, że uczysz się nowego wzoru z fizyki. Aby go dobrze zrozumieć i zapamiętać robisz dwa kroki:
  1. Najpierw kierujesz swoją uwagę NA ZEWNĄTRZ, aby przyjąć informację poprzez zmysły. Skupiasz się na tym, co widzisz, słyszysz i czujesz, aby to zarejestrować. Na przykład, gdy czytasz, kierujesz wzrok i uwagę na tekście, aby go przeczytać.
    nazewnatrz1 300x169 Anty krytykowanie   jak odblokować największy hamulec w nauce, tworzeniu i pracy?
  2.  Potem odwzorowujesz daną informację w umyśle, aby ją zrozumieć i zapamiętać. Proces ten wymaga skupienia uwagi DO WEWNĄTRZ, angażuje wyobraźnię oraz korzysta z dotychczasowej wiedzy.
    dowewnatrz11 300x169 Anty krytykowanie   jak odblokować największy hamulec w nauce, tworzeniu i pracy?
Co się jednak dzieje, gdy podczas pierwszego kroku pojawia się krytyk?

Krytyczny wewnętrzny dialog pochłania Twoją uwagę, gdy powinieneś skupiać ją na zewnętrznych bodźcach. Efektywna koncentracja to koncentracja na jednym przedmiocie. Nie możesz przyjmować informacji z zewnątrz, gdy koncentrujesz się do wewnątrz. To tak proste!
krytyk3 300x200 Anty krytykowanie   jak odblokować największy hamulec w nauce, tworzeniu i pracy?
Dodatkowo, gdy krytykujesz swoje postępy od początku to błyskawicznie pozbywasz się jakiejkolwiek motywacji. Spadek motywacji, stres, mało efektywne wyniki, zmęczenie – a wszystko przez to, że krytyk wtrąca swoje trzy grosze ZA SZYBKO!

Zrozum mnie dobrze. Ocenianie stanowi ważny element uczenia się. Jednak ocena jest użyteczna, jeśli nastąpi w odpowiednim czasie, czyli PO właściwym działaniu. Wtedy Twoja nauka przyspiesza jak po turbodoładowaniu i możesz działać szybko i efektywnie. Czyli:

Osiągasz sukces wtedy, gdy najpierw działasz, a potem oceniasz swoje działanie.


Najpierw uczysz się, potem oceniasz trudność zagadnienia. Najpierw piszesz, potem edytujesz. Najpierw ćwiczysz, potem sprawdzasz rezultaty.

Jeśli chcesz usunąć najważniejszą przeszkodę w uczeniu się, pracy czy działaniu to pamiętaj, aby rozdzielić te dwa procesy. Nigdy nie oceniaj swoich działań od razu! Daj sobie dłuższy czas na swobodne działanie, a dopiero potem krytykuj rezultaty.

W ten sposób puścisz największy hamulec swojej nauki i działania. A to oznacza, że szybciej opanujesz dowolną wiedzę i umiejętności, bo wreszcie skoncentrujesz 100% swojej uwagi na przyjmowaniu informacji. Wzrośnie Twoja efektywność i skróci się czas pracy, gdy pozwolisz sobie swobodnie i szybko działać, a dopiero potem ocenisz uzyskane rezultaty.

Brzmi świetnie, prawda? A do tego jest łatwe do osiągnięcia, bo nie musisz wykonywać skomplikowanych ćwiczeń. Wystarczy, że zmienisz swoje podejście do nauki, pisania czy działania.

Pokażę Ci teraz 3 zmiany w myśleniu, które możesz zrobić teraz, aby krytyk przestał Cię hamować, a zaczął Ci pomagać. Gotowy?

Zmiana 1. Uświadom sobie, że masz krytyka.

Pamiętaj, że świadomość jest podstawą do zmiany.

Dopóki nie wiesz, że istnieje coś takiego jak krytyk wewnętrzny, to nie możesz mieć na niego wpływu. Świadomość, ze masz krytyka da Ci dystans i pozwoli Ci skutecznie uczyć się i działać.

Zmiana 2. Zauważaj krytyka i odkładaj ocenę na później.

Gdy w trakcie nauki, pisania czy działania pojawi się znany Ci głos, zwróć uwagę na to, co mówi. Zauważ, że jego komunikaty mają pozytywną intencję. Posłuchaj go przez sekundę i pozwól mu odejść.
Powiedz do siebie:
  • „Najpierw przeczytam do końca ten rozdział, a potem będę oceniał na ile to rozumiem”
  • „Najpierw poćwiczę 30 minut, a potem będę się zastanawiał jak mi idzie”
  • „Najpierw napiszę 2 strony tekstu, a potem zacznę go analizować”
Taktyka jest prosta. Odsuń dogłębną krytykę na później. Nie chodzi o to, abyś usuwał krytyka na zawsze, lecz abyś dał mu popracować w odpowiednim dla niego czasie.

Wykorzystaj go zamiast z nim walczyć. Pamiętaj, że jest częścią Ciebie i chce dobrze. Dba, abyś był coraz lepszy, abyś się rozwijał i osiągnął sukces. Dlatego daj mu uwagę i umów się z nim na później.

Możesz oceniać swoje postępy w nauce mniej więcej po 1 godzinie poświęconej uczeniu się, czytaniu. Oczywiście zależy to także od dziedziny i Twojej wiedzy. Gdy materiał jest trudny daj sobie więcej czasu.

Zmiana 3. Przestań oceniać innych.

Nie wiem, czy sobie uświadamiasz, lecz ocenianie i krytykowanie jest nawykiem. Oznacza to, że często nawet nie wiesz, że to robisz. Na przykład jedziesz autobusem, patrzysz na kogoś i nieświadomie zaczynasz go oceniać. „Jak on dobrał kolor tej kurtki? Ale ma dredy. Jak można mieć tak wysoką dziewczynę?”

Większość ludzi nieustannie ocenia wygląd, sposób mówienia czy inteligencję innych. Duża część komentarzy moich wideo na YouTube nie dotyczy tego, co mówię, lecz mojego głosu lub biustu. A wszystko ze względu na nawyk nieustannego oceniania innych.

Gdy masz nawyk oceniania innych to automatycznie przenosi się to na ocenianie siebie. Gdy jesteś surowy dla innych, dla siebie jesteś jeszcze bardziej srogi. Ocenianie innych i siebie jest ze sobą połączone.
Jeśli chcesz przestać oceniać siebie, przestań oceniać innych.

Jak szybko wdrożyć zmianę w uczeniu się, pisaniu i działaniu?

 

1. Pozwalaj sobie na błędy, gdy się uczysz.

Pamiętaj, że uczysz się najszybciej, gdy popełniasz błędy. Tak uczyłeś się chodzenia, mówienia i jazdy na rowerze. Popełniałeś błędy i wyciągałeś z nich wnioski. Dzięki temu teraz doskonale chodzisz, mówisz i jeździsz na rowerze.

Ucząc się w szkole lub w pracy działasz podobnie. Nie ma uczenia się bez błędów, więc zacznij wreszcie sobie na nie pozwalać. Zrozum, że nie możesz od razu rozumieć informacji, które są dla Ciebie nowe (nawet jeśli ktoś twierdzi, że one nie powinny być dla Ciebie nowe). Uczysz się, więc nie rozumiesz, źle robisz zadania i mylisz się w odpowiedziach. Niech to dotrze do Ciebie na wszystkich poziomach, że na tym właśnie polega nauka!

„Największy błąd w życiu to stale bać się, że popełnisz błąd” Elbert Hubbard

Podczas nauki:
  • Zauważ, w którym momencie nauki włącza się wewnętrzny krytyk.
  • Gdy się pojawi, posłuchaj go przez chwilkę, aby dać mu uwagę i docenić tę część Ciebie, która dba o Twój rozwój, a potem
  • odsuń analizę i głębszą krytykę w czasie mówiąc sobie „Teraz skończę czytać to zagadnienie, a potem o tym pomyślę”.
Stosuj ten prosty zabieg, zawsze wtedy, gdy zauważysz oceniający głos podczas czytania, nauki, zapamiętywania, notowania czy wystąpienia publicznego. Gdy wyrobisz sobie nawyk odsuwania krytyka w czasie, w końcu przestanie Ci przeszkadzać podczas uczenia się i Twoja efektywność wzrośnie niebotycznie.

2. Nie pozwól, aby krytyk blokował Twoje działanie.

Nie ma nic bardziej demotywującego niż krytyk oceniający Cię podczas działania. Dlatego od dzisiaj zacznij zauważać, w jakich sytuacjach pojawia się krytyczny głos. Gdy tylko się pojawi, zauważ go i posłuchaj przez krótką chwilę, a potem odsuń go w czasie, myśląc „Jak tylko skończę rozmawiać/pisać/rysować, będę mógł to ocenić”.

„Nie pozwól, aby krytyka odciągnęła Cię od działania” Zig Ziglar

Zatrzymując się i oceniając każdy nawet najmniejszy krok nie osiągniesz wiele, bo będziesz zbyt zniechęcony do działania. Najpierw działaj, a potem oceniaj swoje działanie. W ten sposób szybko zwiększysz swoją efektywność i utrzymasz motywację.

3. Przyspiesz pisanie, dzięki odsunięciu edycji na później.

Wiele osób ma kłopoty z zabraniem się do pisania właśnie dlatego, że nieustanie ocenia jakość pierwszego zdania, zanim jeszcze napisze je na ekranie. Ja też kiedyś tak miałam.

Ledwo napisałam pierwsze zdanie, a już słyszałam w głowie: „Cooo? To ma być pierwsze zdanie książki? Chyba sobie żartujesz?!” Więc kasowałam to zdanie i myślałam nad kolejnym. Pisanie szło mi jak krew z nosa.

Jednak, gdy dowiedziałam się, że aby pisać efektywnie i szybko wystarczy najpierw pisać, a potem oceniać (edytować) tekst, moje pisanie ruszyło z kopyta.

Jeśli chcesz oddzielić krytyka od swojego pisania, użyj prostego triku.

Gdy piszesz zasłoń lub wyłącz monitor. To pozwoli Ci w pełni skupić się na tworzeniu i pisaniu, a krytyk nie będzie się włączał, ponieważ nie będziesz pamiętał, co napisałeś, a pisanie będzie szło wciąż naprzód i naprzód.

Dzięki tej prostej technice 100 stronicowego e-booka Taktyki Szybkiej Nauki napisałam w 7 dni, podczas gdy wcześniej „Sekrety Czytania” pisałam 1 rok. Jest różnica, prawda?

Odsunięcie krytyka w czasie i skupienie się na działaniu, uczeniu się i pracy to nie tylko odblokowanie hamulca, lecz jednoczesne dodanie gazu, abyś szybciej dotarł do swojego sukcesu. Powodzenia!

--------------------
autor: Katarzyna Szafranowska
źródło: http://szybkanauka.pro

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Łączna liczba wyświetleń