SUKCES i MOTYWACJA ROZWÓJ FINANSE

Jak krytykować, a jak chwalić?- o dawaniu informacji zwrotnej

 
Dawanie informacji zwrotnej (po angielsku feedback, w sumie częściej się spotyka) jest bardzo… modne, bo świadczy o tym, że myślimy o drugiej osobie.

Jest i potrzebne - wszelkie oceny, krytyki i pochwały mają za zadanie sprawić, żebyśmy byli jeszcze lepsi. Jeśli więc chcesz pomóc swojemu partnerowi, a nie pokazać, że jesteś od niego lepszy, zastosuj fortel pt. KANAPKA FEEDBACKU:

Pochwała ogólna – to było dobre Zastrzeżenia ogólne Zastrzeżenia szczegółowe Pochwala konkretnych rzeczy

Mów konkretnie i o obecnej sytuacji:

Twoje dzisiejsze wystąpienie było inspirujące.

Mów o swoich wrażeniach lub faktach, nie oceniaj osoby  (kochaj grzesznika, a nienawidź grzechu):

Kiedy mówiłeś o możliwych posunięciach, wszyscy ziewali.

Nie dawaj "dobrych rad", nie sugeruj co zrobić lepiej.

NIE: Powinieneś powiedzieć o nowym pomyśle na początku.

Mów tylko o tym, czego nie zrozumiałeś:

Kwestia opłat za wynajem była dla mnie niejasna.

co ci przeszkadzało:

Szkoda, że nie podsumowywałaś każdego punktu swojej wypowiedzi.

co zapamiętałeś:

Najlepiej pamiętam Twoje efektowne wejście, i nic więcej

co uznałeś za najważniejsze, najciekawsze lub najbardziej wyeksponowane w prezentacji:

Strona techniczna projektu była najciekawsza

Najwięcej nauczyłam się na prezentowanych przykładach.

I nie staraj się przekazywać informacji "na siłę" kiedy twój partner z jakichś względów nie chce jej słuchać.

Nic tak nie niszczy w ludziach ambicji jak krytyka.

Możesz nakłonić za to człowieka do ujawnienia tego, co w nim najlepsze przez uznanie i słowa zachęty.

CO WARTO WYKORZYSTAĆ I JAK TO ZROBIĆ?


Pozwala zachować dobra atmosferę rozmowy, rozmawiać  o przeżyciach i emocjach. Co takiego? KOMUNIKAT JA.

Komunikat ja składa się z czterech elementów:

Opis tego, co czuję Opis sytuacji, w trakcie której doświadczam tych uczuć Opis skutku, jaki niesie ta sytuacja Opis oczekiwań odnośnie zmiany zachowania naszego rozmówcy

PRZYKŁAD:

CO CZUJĘ GDY PONIEWAŻ OCZEKUJĘ
Denerwuje mnie, kiedy wytykasz moje błędy przed  podwładnymi, ponieważ myślę, że pozbawiasz mnie w ten sposób autorytetu i wolałbym uniknąć tego typu sytuacji dzięki rozmowie w cztery oczy.

To samo zdanie w komunikacie TY brzmiałoby:

Przestań się mnie czepiać przed moimi ludźmi, bo robisz w ten sposób złą atmosferę w pracy.
Komunikat Ja sprawia, że mówimy o naszych uczuciach, o tym, jak chcielibyśmy zmienić sytuację. Nie oceniamy działania rozmówcy i nie krytykujemy jego postępowania. Dzięki temu możemy utrzymać spokojna i rzeczową atmosferę rozmowy.

W 99/100 przypadków ludzie nie dostrzegają swej winy – krytykowanie jest więc bez sensu, bo krytykując nie zmieniamy ludzi. Nagradzając ich – TAK!

PYTANIA DO PRZEMYŚLENIA – jak się zachowasz?

1. Twoja pracownica już po raz trzeci spóźnia się do pracy.
Nie mogę wytrzymać twojego niezorganizowania. Denerwuje się, gdy przychodzisz za późno, bo to dezorganizuje mi pracę. Dlatego chciałabym, żebyś przychodziła o czasie. Co się dzieje? Masz jakieś kłopoty? Masz przychodzić o czasie! Jeszcze jedno spóźnienie, a stracisz premię.

2. Znów wyznaczono Cię do najtrudniejszego zadania argumentując, że jesteś najlepsza.
Znowu ja? Może wreszcie inni też wzięliby się do roboty? Nie lubię sama realizować najtrudniejszych zadań i wolałabym, żeby to zrobił ktoś inny. Nic nie mówisz, ale jesteś wściekła.

3. Ktoś niesłusznie oskarża Cię o brak dobrej woli w realizacji projektu.
Jak możesz tak mówić? Lepiej popatrz na siebie! Jeśli powiesz konkretnie, co masz mi do zarzucenia, to możemy porozmawiać. Nie będę rozmawiać o Twoich chorych urojeniach.

4. Przełożony zauważa tylko Twoje potknięcia, a nie widzi ewidentnych zasług.
Jak długo jeszcze mam czekać na coś innego niż utyskiwania? Czuje się źle, kiedy mnie ganisz i wolałabym, żebyś czasem mnie pochwalił. Chcę, żebyś zauważał także moje osiągnięcia, a nie tylko potknięcia.

5. Twój pomysł został odrzucony przez szefa.
Nie zastanowisz się sam, jak to zrobić i ciągle zawracasz mi głowę! Proszę mi powiedzieć, jak go poprawić, by zyskał Twoją akceptację. Ciągle każesz mi robić coś, co do niczego się nie przyda!

Odpowiedz sobie na pytanie: jak Ty byś się zachował a takich sytuacjach? Wiesz, co powinno się zrobić, ale co robisz?

Dobre są odpowiedzi zielone – mówisz o własnych emocjach, prosisz o konkretne wskazówki, nie urażasz niczyjej dumy i nie zaostrzasz niepotrzebnie atmosfery. Ludzie kierują się w życiu emocjami, a nie rozumem, odwołuj się zatem do ich emocji.



--------------------------------
źródło: artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Łączna liczba wyświetleń