SUKCES i MOTYWACJA ROZWÓJ FINANSE

3 rodzaje mentorów, dzięki którym przyspieszysz swój rozwój

Była zimna noc. Pociąg pospieszny wyruszał z Warszawy do Wrocławia. Do prawie pełnego przedziału wsiadł bezdomny starszy człowiek. Ludzie z niechęcią patrzyli jak zajmuje ostatnie miejsce i zaczyna się rozbierać. Jednak, gdy wyjął puszkę śledzi i denaturat w butelce, oburzenie sięgnęło zenitu.

„Jak Pan tak może!?” – wykrzyknął gość w szarym płaszczu – „Chyba nie będzie Pan tego pił? To oburzające!”  – „To moja kolacja” – odparł spokojnie bezdomny i pociągnął łyka fioletowego płynu.

„Niech Pan natychmiast stąd wyjdzie” – oburzyła się kobieta w okularach – „Zaraz zawołam konduktora!”  – „Dobrze, niech Pani woła” – uśmiechnął się bezdomny ukazując swoje 4 zęby – „Mam prawo tu być”

„Co?!” – oburzyli się prawie wszyscy pasażerowie – „Ty chamie! Ty nie masz żadnych praw! Jesteś bezwartościowym śmieciem! Oto czym jesteś!”

„To, że wybrałem życie jako bezdomny nie oznacza, że jestem bezwartościowy. Nigdy nie oceniaj książki po okładce” – powiedział spokojnie bezdomny człowiek. Po czym zaczął opowiadać swoją historię. Po śmierci żony i dzieci odszedł z uczelni, gdzie robił habilitację doktorską. Świadomie podjął decyzję o byciu bezdomnym, aby nie przywiązywać się do niczego, co można stracić.

Z każdym jego słowem stawało się dla mnie jasne jak wielką mądrością dysponuje. Wiedziałam, że spotkałam tzw. Chwilowego Mentora.

Z jego historii nauczyłam się więcej niż z niejednej książki. Nigdy go nie zapomnę, wielkiego nauczyciela, który pojawił się znikąd, aby nauczyć mnie, że nigdy nie należy oceniać książki po okładce, ani człowieka po wyglądzie.

Mentor Chwilowy, czyli ucz się od każdego!

Ty też na pewno spotkałeś w swoim życiu Chwilowego Mentora. To ktoś po kim często nie spodziewasz się jakiejkolwiek mądrości. To osoba, która powiedziała lub zrobiła coś, co w jakimś stopniu zmieniło Twoje życie. Dodatkowo powiedziała dokładnie to, co powinieneś usłyszeć w danym momencie.

Chwilowy Mentor to jeden z rodzajów  inspirujących nauczycieli, których możesz spotkać na swej drodze. Taka osoba staje się na moment Twoim nauczycielem i mentorem, a Ty uczysz Cię czegoś ważnego o sobie i świecie.

To tak jakbyś miał w głowie układankę, w której brakuje jednego elementu. Słowa Chwilowego Mentora powodują, że układanka składa się w jeden spójny obraz, a Ty masz wtedy uczucie „AHA!” Mądrość Chwilowego Mentora płynie głównie z doświadczenia oraz z tego, że może popatrzyć na Ciebie z dystansu.

Także i Ty jesteś dla innych Chwilowym Mentorem, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Dzieląc się z przyjaciółmi swoją wiedzą, dając im wsparcie w postaci rady, a czasem mówiąc to czego nie chcą słyszeć.

Chwilowych Mentorów możesz spotkać wszędzie. Może nim być pani w sklepie, policjant, staruszka w parku, kolega z dawnej klasy, uliczny przechodzień czy nawet bezdomny. Bądź otwarty na Chwilowych Mentorów i ucz się od każdego z nich, a zyskasz więcej niż Ci się wydaje!

Odkryj nauczyciela w swoim dziecku, rodzicu czy partnerze, czyli jaki jest Mentor Relacyjny!

Zawsze, gdy miałam rozmawiać ze swoim ojcem, trzęsłam się jak osika. Oczami wyobraźni widziałam jak wstaje i krzyczy na mnie. Czułam stres już na kilka godzin przed rozmową. Taaaak – mój ojciec od zawsze budził we mnie strach.

Po latach, gdy zaczęłam bardziej świadomie podchodzić do siebie i swojego życia poczułam, że chcę to zmienić.  – „Nie chcę bać się własnego ojca. To głupie.” – mówiłam do siebie. Skoro wszystkie sytuacje w życiu są po coś i czegoś ważnego nas uczą, moja relacja z ojcem też pokazuje coś na mój temat.

„Czego uczy mnie moja relacja z ojcem?” – zaczęłam od zadawania sobie tego ważnego pytania. -„Co pokazuje mi we mnie samej?”

Im dłużej się nad tym zastanawiałam, tym ciekawsze wnioski wyciągałam. Przede wszystkim odkryłam, że powinnam nauczyć się mówić „nie”, gdy czuję „nie”. W trakcie rozmowy mogę być bardziej pewna siebie oraz lepiej panować nad emocjami.

Gdy zrozumiałam, że zasługuję na to, aby traktował mnie z pełnym szacunkiem. Nauczyłam się  odmawiać wtedy, gdy czułam, że chcę odmówić. Zrozumiałam, że on bardzo dobre intencje komunikuje w beznadziejny sposób. I właśnie w zeszły weekend spędziliśmy całe popołudnie razem… Aż dziw mnie bierze, że jeszcze rok temu się go bałam.

Mój ojciec jest przykładem Mentora Relacyjnego. Tego typu nauczyciel to ktoś z kimś jesteś w bliskiej relacji na przykład rodzinnej typu: rodzic, dziecko, małżonek, czy dalszy krewny jak dziadek czy babcia. Najczęściej żyjecie i mieszkacie razem.

Nie zawsze relacje z Mentorem Relacyjnym są proste. Czasem zdarza się, że mnóstwo negatywnych emocji. Szczególnie takie „trudne typy” pokazują Ci część Ciebie, odzwierciedlają Twoje przekonania i wyciągają na wierzch emocje, z których nie akceptujesz.

Dobrym sposobem na odkrycie, czego uczy np. trudny Mentor Relacyjny jest zadanie sobie pytania: „W jaki sposób ta relacja mi służy? Czego mnie uczy?”

W ten sposób możesz wydobyć na wierzch przekonania o sobie i innych, które często są nieuświadomione, a bezpośrednio wpływają na Twoje życie i związki. To, co sobie uświadomisz przestaje Cię kontrolować i daje Ci okazję do zmiany.

Doceń trudnych Mentorów Relacyjnych, gdyż dzięki nim najważniejsze zmiany osobiste masz na wyciągnięcie ręki. Pozwól sobie na eksplorowanie własnych przekonań i poznawanie siebie poprzez zadawanie pytania: „Czego ta sytuacja uczy mnie o mnie?”

Oczywiście są także wspaniali i kochani Mentorzy Relacyjni, którzy są bezcennym wsparciem w życiowych sytuacjach. Oni także uczą Cię czegoś o świecie i o Tobie dzieląc się swoją mądrością i doświadczeniem.

Moim wspaniałym Mentorem Relacyjnym jest moja 5 letnia córeczka, która codziennie uczy mnie fascynacji i ciekawości świata. Ona przypomina mi jak to jest być w pełni  w tu i teraz. Razem odkrywamy nowe formy zabawy i cieszenia się życiem. Jednocześnie, dzięki Oldze uczę się cierpliwości i akceptacji. To fantastyczne mieć takiego Mentora!

Doceń swoich Mentorów Relacyjnych, tych kochanych i tych którzy czasem dają Ci w kość. Dzięki nim uczysz się i rozwijasz bardzo szybko.

Mentor Intencjonalny, czyli nauczyciel do zadań specjalnych

Mentorzy Relacyjny i Chwilowy pojawiają się w Twoim życiu i pomagają Ci w rozwoju bez świadomego celu. Uczysz się od nich najczęściej bez ich wiedzy i świadomości. Nie wybierasz ich, ani nie wymagasz od nich konkretnej pomocy w rozwiązywaniu danego problemu.

Mentor Intencjonalny to osoba, która specjalizuje się w rozwiązywaniu konkretnych problemów i robi wszystko, aby pomóc Ci osiągnąć konkretny cel.

W przypadku pracy z Mentorem Intencjonalnym oboje świadomie koncentrujecie się na Twoich rezultatach i rozwoju, przez co osiągasz cele dużo szybciej i łatwiej. To taka podwójna dawka rozwoju.

Na przykład jeśli chcesz nauczyć się konkretnej umiejętności lub osiągnąć cel finansowy, potrzebujesz pomocy osoby, która wie jak to zrobić szybko i skutecznie. Potrzebujesz Mentora Intencjonalnego.

Uwielbiam czytać i to sprawia, że sporo czasu spędzam na siedzeniu. Po jakimś czasie zauważyłam, że moje ciało szybko się męczy.  Zaczął boleć mnie kręgosłup i szyja, a sytuacja szybko się pogarszała. Wiedziałam, że muszę coś z tym zrobić.

Zadzwoniłam do Grażynki Wieczorek, która zajmuje się pracą z ciałem i umówiłam się na spotkanie. Po 4 godzinach spędzonych z Grażynką na wyginaniu, prostowaniu i uelastycznianiu mojego kręgosłupa i zmianie postawy, miałam zupełnie nowe ciało.

Oprócz tego dowiedziałam się jak moje emocje wpływają na napięcia mięśni, jakie ćwiczenia pomogą mi utrzymać prostą postawę ciała i jak dbać o kręgosłup. To było niesamowite! Po kilku godzinach ćwiczeń bóle zniknęły, a ja czułam się jak nowonarodzona.

Nigdy nie osiągnęłabym takiego efektu sama, bez pomocy Mentora Intencjonalnego.

Mentor Intencjonalny jest profesjonalnym trenerem lub coachem, który oprócz wiedzy i umiejętności korzysta ze swojego ogromnego doświadczenia.  Może Ci pomóc rozwiązać Twoje problemy szybko i sprawnie. Jednocześnie wspiera Cię i motywuje do zmiany.

Pomoc Mentora Intencjonalnego jest nieocenionym źródłem inspiracji. Oczywiście to Ty zawsze decydujesz, na ile bierzesz pomoc i rady specjalisty.

Sporo ludzi zwraca się do mnie o pomoc w opanowaniu czytania fotograficznego. Mimo, że na rynku można dostać książkę na ten temat, która wyjaśnia jak czytać fotograficznie krok po kroku, sporo ludzi ma wątpliwości czy dobrze to robi.

Czytanie fotograficzne to wyjątkowa umiejętność, która wymaga zmiany podejścia do czytania, wysokiego zaufania do siebie i otwartości.

Spotkanie ze mną pomaga uprościć cały proces do 3 kroków, rozwiać wątpliwości, dopasować techniki do tekstów, które czytasz i natychmiast wdrożyć ją w życie. W przypadku czytania fotograficznego, spotkanie z Mentorem Intencjonalnym ma największy sens.

W Twoim przypadku jeśli:

  •     Masz niewiele czasu na czytanie i naukę z książek, kursów i szkoleń
  •     Twój problem jest bardzo specyficzny lub
  •     Chcesz się nauczyć wyjątkowej umiejętności

skorzystanie z pomocy Mentora Intencjonalnego jest dla Ciebie dobrym rozwiązaniem.

Pomyśl, czego chcesz się nauczyć lub jaki problem potrzebujesz rozwiązać, a następnie znajdź odpowiednią osobę jako Mentora Intencjonalnego. To pozwoli Ci rozwijać się 2 razy szybciej.

Jak skuteczniej korzystać z pomocy mentorów?

1. Jak otworzyć się na mentorów chwilowych, żeby jeszcze więcej z nich korzystać?

Gdy rozmyślasz nad czymś intensywnie lub rozwiązujesz problem zacznij zwracać uwagę na ludzi, którzy Cię otaczają i których spotykasz „przypadkowo”. Każdy z nich może być Twoim Mentorem Chwilowym.  Bądź uważny na to co, jak i dlaczego mówią. Otwórz się na inspirację, która płynie z otoczenia. Nigdy nie wiesz kto podsunie Ci genialny pomysł.

Pamiętasz pierwszą część bajki „Kung Fu Panda”? Moment, kiedy ojciec Po przekazał mu swój sekretny składnik sekretnej zupy? Właśnie wtedy Po zrozumiał na czym polega Moc Smoczego Wojownika, a jego ojciec – zabawny, ale niezbyt rozgarnięty właściciel restauracji i kucharz stał się najważniejszym Mentorem w całej bajce. Jeśli oglądałeś tę bajkę to zrozumiesz dokładnie o czym mówię. Jeśli jeszcze nie to z całego serca Ci ją polecam wręcz jako narzędzie motywacyjne.

2. Jak rozpoznać mentorów relacyjnych w trudnych partnerach, rodzicach czy dzieciach?


Zacznij od zadawania pytań:

  •     Jakie są dobre intencje tej osoby?
  •     Jak ta relacja mi służy?
  •     Czego uczę się o sobie będąc w tej sytuacji?
  •     W co musiałbym wierzyć, aby korzystać na tej sytuacji z tą osobą?

Nie oczekuj od siebie odpowiedzi natychmiast. Zadawaj sobie te pytania przez kilka

3. Skąd mam wiedzieć, kiedy potrzebuję Mentora Intencjonalnego, a kiedy nie?

Dużo zależy od problemu, jaki chcesz rozwiązać oraz Twojej sytuacji. Jeśli chcesz nauczyć się popularnej umiejętności (np. gotowanie) lub masz kłopot, który dotyka większości ludzi (jak napisać dobre cv), to prawdopodobnie już ktoś go rozwiązał w książce lub kursie. Zacznij od samodzielnej nauki. Jest to szybsze i zdecydowanie tańsze rozwiązanie.

Jeśli potrzebujesz w bardzo krótkim czasie osiągnąć dużą zmianę, wtedy osoba z dużym doświadczeniem i rezultatami w uczeniu innych jest prawdopodobnie najskuteczniejszym „narzędziem” dla Ciebie.

Mentor Intencjonalny pomoże Ci także wtedy, gdy ucząc się umiejętności natrafiasz na przeszkody i stajesz w miejscu nie wiedząc, co dalej. Mentor zna takie momenty, bo z pewnością przeżył to sam na sobie i wie jak sobie z nimi poradzić.

Jego pomoc może być również bardzo dobrym rozwiązaniem, gdy masz duże trudności z czymś co jest dla Ciebie istotne, ale jest rzadko spotykane. Np. parę miesięcy temu zgłosił się do mnie przesympatyczny fizjoterapeuta, skarżąc się na problemy z czytaniem. W poradniach przypięto mu wszelkie możliwe dysfunkcje. Jego tempo czytania oraz zrozumienie i zapamiętanie były o ok połowę niższe niż standardowe.  Po konsultacji i 1,5 miesiąca prostych ćwiczeń, zaczął czytać zupełnie normalnie i wreszcie w pełni cieszyć się możliwością rozwoju osobistego i zawodowego.

Każdy z rodzajów Mentorów ma swoje miejsce w Twoim życiu i pomogą Ci na swój sposób rozwijać się jeszcze lepiej. Doceń każdego z nich, bo od każdego warto się uczyć. A jednocześnie pamiętaj, że Ty też jesteś dla kogoś Mentorem Chwilowym, Relacyjnym lub nawet Intencjonalnym. Uczysz się także ucząc innych.

--------------------------
Autor: Kasia Szafranowska - ekspertka i trenerka technologii szybkiej nauki. Od 10 lat zaraża entuzjazmem ucząc najskuteczniejszych strategii czytania, zapamiętywania, zdawania egzaminów oraz rozwoju osobistego. Specjalność: Strategie efektywnego czytania.
źródło: szybkanauka.pro

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Łączna liczba wyświetleń