SUKCES i MOTYWACJA ROZWÓJ FINANSE

Jak zarządzać czasem? Czyli jak nie tracić czasu na głupoty?!

Jak zarządzać swoim czasem?
Czy Ty także uskarżasz się, że nie masz na nic czasu?

Jednym z powodów braku czasu jest robienie wszystkiego, ale nie tego co ważne!

"Mistrzowskie wykonywanie czegoś, czego w ogóle nie trzeba wykonać,
jest nie mniej, nie więcej tylko marnotrawstwem czasu!" - Bryan Tracy - Zjedz tę żabę!
Nigdy nie znajdziesz czasu, żeby zrobić wszystko,
ale znajdź czas, by zrobić to co najważniejsze!

Postanowienia noworoczne!

Jakie były Twoje postanowienia noworoczne? Wymień wszystkie w myślach...
Które z nich zostały zrealizowane...? Dlaczego nie zostały zrealizowane?

Marnowanie czasu w pracy!

Czy do pracy przychodzisz zawsze na czas?
Ile razy w ciągu dzisiejszego dnia ktoś przyszedł do Ciebie, by poplotkować?
A może Twoją pracę przerywał bezsensowny telefon od znajomego?
Nie zdarza Ci się w czasie pracy rozmawiać przez komunikator GG?
Czy przeglądasz portale informacyjne lub sprawdzasz co chwilę pocztę elektroniczną?
Pijesz kawę i czytasz gazetę? Dlaczego to robisz, w jakim celu?
Dlaczego marnujesz swój cenny czas?

Marnowanie czasu w domu!

Czy dla Ciebie również problemem jest mycie naczyń? Myślisz sobie - mam czas, zrobię to trochę później, a dlaczego nie zrobić tego właśnie teraz?

Jak długo spędzasz czas przed komputerem?

Czyż nie przesiadujesz zbyt często na portalach społecznościowych takich jak: Facebook czy Nasza Klasa lub na portalach plotkarskich i nie czytasz mało ważnych informacji?

Bolą cię czasem zęby?… boisz się iść do dentysty?
Myślisz, że zwlekając z leczeniem, zęby same się wyleczą?

Jesteś studentem?… nie masz czasu na naukę do egzaminów? Zastanów się, co takiego zajmuje Ci ten bezcenny czas? Uczysz się po nocach, a tu nic nie wchodzi do głowy… jak myślisz, dlaczego?

Masz w planie odchudzanie się? Chcesz kupić sobie stacjonarny rower i regularnie na nim jeździć, by spalić trochę tłuszczu? Rower, który i tak będzie stał w kącie nieużywany, bo i tak na wszystko inne znajdzie się czas, tylko nie na ćwiczenia!

Czy zastanawia Cię to, dlaczego kierowca, którego zatrzymała właśnie policja, tłumaczy się pośpiechem np.: pędzi do pracy czy dentysty itp.? Co takiego zabrało mu ten czas, żeby nie mógł wyjechać wcześniej?

Zacznij planować!
Kup sobie notatnik, kalendarzyk, lub korzystaj z organizera w telefonie.
Zrób sobie listę zadań, spotkań, które masz zrobić w danym dniu, tygodniu, miesiącu.
Zapisuj tam konkretne dni i godziny.
Plan na następny dzień przygotuj wieczorem.
Miesięczny plan zapisuj pod koniec bieżącego miesiąca.
Podobnie plan na kolejny tydzień, zapisuj np. w sobotę.
Wykonane zadania wykreślaj z listy, a zakończone zadania przyniosą satysfakcję i zadowolenie.

W pierwszej kolejności zapisuj najważniejsze czynności do wykonania,
poniżej zapisuj mniej ważne zadania.

Nie zabieraj się do mniej ważnych zadań, dopóki nie wykonasz tego najważniejszego.
Takie planowanie pozwoli Ci na efektywne zarządzanie czasem.

Chcesz schudnąć?
Zapisz sobie cel na kartce „ważę tyle i tyle” i przyklej do lodówki :)
zarządzanie czasem 2

Czy oglądasz codziennie wiadomości w TV?
Po co? i tak jutro o nich nie będziesz pamiętać!
A poza tym rzadko usłyszysz w nich pozytywne informacje.
Czy nie lepiej ten czas poświecić na naukę np. języka obcego lub kursy, doskonaląc się zawodowo lub spędzić ten czas w gronie rodzinnym, lub znajomych.
Jakich masz znajomych?
Takich, którzy non stop imprezują, piją i palą?
Czy zwierzasz się czasem ze swoich problemów znajomym?
Nie warto! W większości przypadków Twoje problemy ich nie obchodzą,
a wręcz cieszą się, że je masz!
Zrezygnuj z takich znajomych!

zarządzanie czasem 3

Posprzątaj swoje miejsce pracy!
Jeśli pracujesz na komputerze, zapisuj notatki w „sticky notes”.
Zrób sobie listę obowiązków.
Unikasz zadań, które sprawiają Ci największą trudność?
Gdy skupisz się na poprawieniu tej umiejętności, dokształcając się w tej dziedzinie,
wtedy twoja wydajność w pracy wzrośnie!
Podnoś swoje kwalifikacje!
Uczestnicz w różnego rodzaju kursach zawodowych.
Słuchaj audiobooków, np.: w samochodzie...

Znajdź chwilę czasu na relaks i odpoczynek.
Nie pracuj po pracy!
Przeznacz jeden dzień w tygodniu na odpoczynek, np.: niedzielę.

Masz jakiś talent, szczególne uzdolnienia, zainteresowania, które sprawiają Ci przyjemność?
Jeśli ktoś zapytany o swoje pasje i zainteresowania odpowiada:

lubię słuchać muzyki, lubię jeść, lubię chodzić do kina.

Czy tak naprawdę te wymienione czynności są prawdziwymi pasjami?

Pasją w tym pierwszym przypadku byłoby śpiewanie lub nauka w szkole muzycznej.  Dążeniem do tego, by zostać piosenkarką, ale nie leżenie na wygodnym łóżku godzinami i słuchanie radia :)

W drugim przypadku pasją może być gotowanie, pieczenie ciast, rozwijanie swoich umiejętności poprzez szkołę gastronomiczną, ale czy siedzenie w barze lub w domu przed telewizorem z dużym kawałkiem pizzy w ręku można nazwać pasją?

W trzecim przypadku kino może być pasją, gdy chcemy zostać aktorem filmowym lub teatralnym, gdy chcemy podpatrywać pracę innych.

Myślę, że te trzy wymienione czynności można zaliczyć tylko do relaksu,
na który można sobie pozwolić po intensywnie spędzonym tygodniu w pracy, nauce
i dążeniu do osiągnięcia zamierzonych celów.

A Ty jak zarządzasz swoim czasem?

--------------------------
Sławomir Mart
źródło: artelis.pl

1 komentarz:

  1. Ciekawy artykuł. Mi dał do myślenia zwłaszcza ten kawałek o straconym czasie na oglądanie wiadomości. Racja i tak nic optymistycznego tam nie usłyszę więc czy naprawdę warto tracić cenne minuty które spokojnie można poświęcić na coś innego. Zapisałam się ostatnio na kurs time management szkolenie i uważam, że było warto. Uświadomili mi ile czasu ucieka mi na "pierdoły" i jak się zorganizować. Z tym zawsze miałam spory problem bo chaos był u mnie na porządku dziennym:(

    OdpowiedzUsuń

Łączna liczba wyświetleń